محل تبلیغات شما

همایش ملی فضایمجازی و هویت»

مکان:مؤسسه مطالعات ملی

نوعارائه: سخنرانی

تاریخ:5 اسفند ماه 1392


thumbl_640x260.jpg


بررسی رابطه بین استفاده از فضای مجازی اینترنت وشکل گیری هویت ملی جوانان

(مطالعه موردی جوانان 15 تا 29 ساله شهر همدان)


حسین رضایی 1، حدیثه رمضانی فر 2، سعید خوشبخت 3، زهراقیصری 4

چکیده

     هویتملی بیش از آنکه در واقعیت دیده شود، انگاره­ ای ذهنی است که پایه و اساس پایبندی وتعلقات مشترک، احساسات مشترک، سنت و رسوم و ارزش­ های یک ملت را تشکیل می ­دهد. امروزهاینترنت به سریع ترین، گسترده ترین و مناسب ترین وسیله ارتباطی و اطلاع رسانیتبدیل شده است و با رشد روز افزون خدمات اینترنت و افزایش شمار کاربرانی که از فضایمجازی و امکانات گسترده آن استفاده می ­کنند بخصوص نسل جوان جامعه، شاهد تاثیرگذاری روز افزون این تکنولوژی بر ابعاد مختلف زندگی افراد جامعه و بطور مشخص برنحوه­ ی شکل گیری هویت ملی ایشان هستیم. موضوع اصلی مقاله حاضربه بررسی رابطه بیناستفاده از فضای مجازی اینترنت و شکل گیری ابعاد مختلف هویت ملی جوانان در شهرهمدان می­پردازد.­ در این راستا به بررسی رابطه بین استفاده ازاینترنت (وبسایت­ های فارسی و انگلیسی زبان داخلی و خارجی) با ابعاد مختلف هویت ملی با هفت بعد (اجتماعی،تاریخی، جغرافیایی، ی، فرهنگی، دینی و زبانی) پرداخته­ ایم. برای بررسی موضوع مورد مطالعه درحوزه هویت ملی از نظریات اندیشمندانی همچون: کاست، لرنر،گیدنز، دورکیم و در خصوص تاثیر­ رسانه اینترنت از نظریه­ های حوزه عمومی هابرماس،آدرنو، برجسته ­سازی، نیاز جویی مخاطبان ونظریه یادگیری اجتماعی استفاده شده است. روش تحقیق در این پژوهش پیمایش بوده و از برای سنجش متغیر اصلی (استفاده ازاینترنت) و وابستة تحقیق (هویت ملی) از پرسشنامه در قالب طیف لیکرت استفاده شدهاست. برای سنجش اعتبار و روایی طیف، از اعتبار صوری و ضریب آلفای کرونباخ استفادهشده است. جامعه آماری مورد پژوهش را كلیه جوانان 15 تا 29 ساله شهر همدان تشکیل می­دهندکه در زمان انجام مطالعه (پائیز 92) در این شهر ساکن بوده اند. جهت تعیین حجم نمونه نیز از فرمول کوکران استفاده شده است. حجمنمونه 400 نفر و شیوه­ ی نمونه گیری هم خوشه­ ای چند مرحله­ ای بوده است. داده­ها با استفاده ازتكنیك­ های آمار توصیفی و استنباطی، ضرایب همبستگی پیرسون و اسپیرمن و همچنین تحلیلرگرسیون به كمك نرم افزار آماریspss مورد توصیف و تحلیل قرار گرفته­اند. در مجموع نتایج تحقیق نشاندهنده آن است که جونان زمان زیادی از اوقات فراغت خود را در فضای مجازی اینترنتسپری می­ کنند و این امر تغییراتی را در عقاید و نگرش­ های آنان در خصوص هویت ملیایجاد خواهد کرد. نتایج محاسبات آماری مربوطه رابطة معنی‌‌دار با سطح (0/00)و منفی (0/159-) بین میزان استفاده از اینترنت وگرایش به هویت ملی در بین جوانان نشان را نشان می‌‌دهد به گونه­ ای که هرچه میزاناستفاده از فضای مجازی اینترنت بیشتر شود ابعاد مختلف هویت ملی تضعیف خواهد شد. همچنیندر تحلیل رگرسیونی مشخص گردید که متغیر استفاده از اینترنت به صورت کلی با ضریب Beta (0/432-)بر هویت ملی تاثیر گذار می ­باشد.

کلید واژه­ ها: فضای مجازی، اینترنت،هویت ملی، جوانان، شهر همدان.


1- دکتری جامعه شناسیبررسی مسائل اجتماعی ایران (نویسنده مسئول)، Rezaii.hossein@yahoo.com

2-کارشناس ارشد جامعه شناسی و پژوهشگر مرکز مطالعات کاربردی اصفهان، hadisramezani@yahoo.com

3-کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، ، saeedkhoshbaakht88@yahoo.com

4-کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، zahragheysari@yahoo.com


دانلود فایل:

SOCIOLOGICAL STUDY ON TOURISTS' ATTITUDE IN RELATIONSHIP BETWEEN THE SENSE OF SECURITY AND DEVELOPMENT OF TOURISM ACTIVITIES

Sociological Study of Relationship between Gender and Women's Health

تحلیل جامعه‌شناختی از پدیدۀ مزاحمت های خیابانی برای بانوان در ایران امروز:

استفاده ,ملی ,هویت ,اینترنت ,فضای ,جوانان ,هویت ملی ,استفاده از ,فضای مجازی ,اینترنت و ,از فضای ,فضای مجازی اینترنت ,مطالعه موردی جوانان ,جوانان مطالعه موردی

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

آی تی دانلود Linda's info قالب وبلاگ رازهای نهفته در شمع وبلاگ فارسی leconspospei heallouibranas dispkapasmoo نوین محتوا دکوراسیون داخلی و بازسازی ساختمان